Verzekering gewaarborgd wonen nu ook voor zelfstandigen

Door Jelle Engelbosch op 29 maart 2019, over deze onderwerpen: Ondernemen, Werk zoeken en werkloosheid, Financiën, Een huis kopen

Zelfstandigen die met een onvrijwillige stopzetting te maken krijgen, maken voortaan aanspraak op een tegemoetkoming in de afbetaling van hun hypothecaire lening. Het Vlaams Parlement keurde de wijziging van het decreet ‘verzekering gewaarborgd wonen’ goed. “Dat hiaat wilden we dringend oplossen”, zegt Vlaams Parlementslid en hoofdindiener Jelle Engelbosch.

Verzekerd tegen inkomensverlies

Wie een hypothecaire lening afsluit voor de aankoop, bouw of verbouwing van een woning, kan onder bepaalde voorwaarden een verzekering gewaarborgd wonen afsluiten. Hiermee wordt hij verzekerd tegen inkomensverlies door plotse werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Deze verzekering is gratis.

Lat gelijk leggen

Voor de zelfstandigen was dit tot nu niet mogelijk bij onvrijwillige stopzetting van de activiteiten. “Ook zelfstandigen hebben nood aan een vangnet wanneer het plots moeilijk wordt. Eerder hebben we in het Vlaams Parlement daarom een resolutie aangenomen met de vraag aan de Vlaamse Regering om de dekking uit te breiden naar zelfstandigen, niet alleen wanneer ze arbeidsongeschikt zijn maar ook wanneer ze geconfronteerd worden met een onvrijwillige stopzetting”, legt Vlaams Parlementslid Engelbosch uit.

Drempel verlagen

“Met deze uitbreiding willen we de drempel verlagen voor hardwerkende zelfstandigen en hen de nodige steun bieden, niet alleen wanneer ze arbeidsongeschikt zijn, maar ook wanneer ze geconfronteerd worden met een onvrijwillige stopzetting”, besluit Jelle Engelbosch.