Verstraeten over sluiting van Brusselse cafés: “Verantwoordelijkheid van Brusselse regering verpletterend”

Door Gilles Verstraeten op 7 oktober 2020, over deze onderwerpen: Horeca, Wonen en werken in Brussel, Coronacrisis
Begrotingscontrole wordt onmogelijk gemaakt

De maatregel die de Brusselse regering nam om de Brusselse cafés en bars een maand te sluiten, kan de doodsteek zijn voor heel wat horecazaken. Dat vreest Brussels parlementslid Gilles Verstraeten. “Wat me ongelofelijk kwaad maakt is dat deze situatie vermeden had kunnen worden als de Brusselse regering de ernst van de situatie had erkend en eerder had ingegrepen.”

Al van in de zomer vroegen Verstraeten en de Brusselse N-VA-fractie meer en toegankelijke testcapaciteit, een betere handhaving tegen grote samenscholingen, een betere handhaving van en informatie over de basismaatregelen. “Wij vragen dit al maanden omdat we net wilden vermijden dat later zware ingrepen als deze nodig zouden worden om de situatie nog onder controle te houden.”

Verantwoordelijkheid Brusselse regering verpletterend

De Brusselse regering minimaliseerde doorheen de zomer en in september de situatie, talmde met het openen van nieuwe testcentra, bleef afwezig als aanstuurder van het handhavingsbeleid, en stelde tot enkele dagen geleden nog dat de situatie in de ziekenhuizen niet alarmerend was. “Ik vind de verantwoordelijkheid van de Brusselse regering verpletterend. Dit is diep tragisch voor horecazaken die de maatregelen respecteren en al maanden het beste van zichzelf geven om het hoofd boven water te houden”, besluit Verstraeten.