Duidelijke grenzen

“Wanneer er wordt gepleit voor de invoering van de sharia en vrouwelijke politici worden bedreigd met steniging, is de maat meer dan vol en moeten we duidelijke grenzen stellen om onze res publica te beschermen”, zegt fractievoorzitter Peter De Roover. Al in 2003 oordeelde de Grote Kamer van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in het arrest Refah Partisi versus Turkije dat de sharia onverenigbaar is met ons democratisch bestel. Op basis van die uitspraak zou de partij Islam kunnen verboden worden.

Fundamentele rechten

Het verbieden van politieke partijen ligt aartsmoeilijk in onze democratie en is in de overgrote meerderheid van de gevallen absoluut ongewenst. De grondwet waarborgt terecht onze fundamentele rechten, waaronder het recht op vereniging, de vrijheid van meningsuiting en de godsdienstvrijheid. Paradoxaal genoeg geldt die tolerantie vandaag ook ten aanzien van groeperingen die ons westers democratisch bestel willen afschaffen.

Constructief meewerken

Peter De Roover roept de Franstalige partijen op om constructief mee te werken om op basis van een grondige juridische analyse partijen die onze democratie willen ondermijnen de pas af te snijden, door hen te verbieden deel te nemen aan verkiezingen. De Roover hoopt dat coalitiegenoten Open Vld en CD&V zich hierbij zullen aansluiten.