Geerinckx (1973) is sinds 2019 burgemeester van het Zemst, de eerste vrouwelijke burgemeester in de Vlaams-Brabantse gemeente met 23.000 inwoners. Van 2012 – ze was toen net verkozen als gemeenteraadslid – tot 2018 was ze er eerste schepen. Bekend in Zemst dus, maar ook binnen de N-VA: ze was twee termijnen voorzitter van de partijraad en is momenteel lid van het partijbestuur.

Als huidig of voormalig lid van meerdere raden van bestuur (VVSG, Plantentuin van Meise, …) gaat haar expertise en engagement erg breed. Na een klassieke opleiding (Latijn-Grieks) koos Veerle met architectuur voor een studie waarin creativiteit een belangrijke rol speelt. Ze breidde haar cv uit met een master in stedenbouw en ruimtelijke planning aan de UGent. Veerle bouwde professioneel een jarenlange expertise op in architectuur, stedenbouw en ruimtelijke ordening: ze werkte als zelfstandig architecte, voor de Vlaamse administratie, op het kabinet van toenmalig minister Philippe Muyters en voor de fractie in het Vlaams Parlement - waar ze nu dus als parlementslid haar intrede maakt.

Geerinckx staat ook bekend als de 'curlingburgemeester' omdat ze meermaals deelnam aan het wereldkampioenschap curling voor gemengde teams. Dit jaar staan er zelfs nog een EK en een WK op het programma.

Bij de regionale verkiezingen in 2019 was Geerinckx tweede opvolger op de N-VA-lijst in Vlaams-Brabant. Een plaats die haar nu een zitje oplevert in het Vlaams Parlement. Lorin Parys nam ontslag uit het Vlaams Parlement om CEO te worden bij de Pro League.

Voorlopig neemt Geerinckx de commissies van haar voorganger over. Ze zal dus zetelen in de commissie Algemeen Beleid, Financiën, Begroting en Justitie, de commissie Brussel en de Vlaamse Rand en Dierenwelzijn, de commissie Wonen en Onroerend Erfgoed en de commissie Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding.

“Ik ga met mijn volle enthousiasme aan de slag om de Vlaming te vertegenwoordigen. Corona bracht woelige tijden met zich mee, voelbaar in elke vezel van de maatschappij. In het Vlaams Parlement wil ik me inzetten om de gevolgen ervan aan te pakken, zoals bijvoorbeeld het mentaal welzijn van jongeren. Daarnaast voel ik me uiteraard als een vis in het water in de Commissie Wonen en Onroerend Erfgoed door mijn expertise als architect. Als burgemeester staan ik ook in de frontlinie als het gaat over de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Ook die ervaringen zullen zeker van pas komen ”, aldus Geerinckx.