In vijf jaar tijd is het aantal abortussen met 10 procent gedaald, zo blijkt uit het recente rapport van de Evaluatiecommissie Zwangerschapsafbreking. De paars-groene partijen in het federaal parlement grijpen de cijfers aan om de wettelijke termijn voor abortus te verlengen. Kamerlid Valerie Van Peel betreurt dat het rapport voor de voorstanders van de termijnsuitbreiding het einde van het debat blijkt, en niet het begin van een discussie.

De overheid zet in op het voorkomen van abortussen, en die maatregelen werken. Van Peel stelt zich dan ook vragen bij de conclusie dat de abortustermijn moeten uitbreiden: “Als je abortus gaat uitbreiden wordt het een heel andere ingreep voor vrouw en foetus. Voorstanders van de uitbreiding willen ook preventieve maatregelen schrappen. Dan help je de mensen niet. Het is puur populisme om er een doodnormale zaak van te maken.”

Meer weten? Lees hier een uitgebreid interview met Valerie Van Peel in het Nieuw-Vlaams Magazine van december 2019.