Politiek spel

Vorige week al klaagde Kamerlid Van Peel de manifeste onwil bij de regeringspartijen aan om haar wetsvoorstel ten voordele van asbestslachtoffers goed te keuren. Ze noemt de houding van de meerderheidspartijen “een ongezien politiek spel op kap van de slachtoffers”. Van Peel wijst expliciet naar Open Vld en in het bijzonder naar oud-premier Guy Verhofstadt. “Hij heeft dat dossier toen naar zich toegetrokken en gezegd: ‘we gaan Eternit beschermen’.”

Blijven strijden

Die de facto immuniteit verkreeg Eternit bij de oprichting van het asbestfonds. Asbestslachtoffers kunnen een beroep doen op dat fonds op voorwaarde dat ze afzien van juridische stappen tegen het bedrijf. Bovendien geldt er een verjaringstermijn van twintig jaar, terwijl de eerste symptomen pas lang daarna opkomen. Met haar wetsvoorstel wil Kamerlid Van Peel beide regelingen rechttrekken. “Ik zal hiervoor blijven strijden, want ik vind het immoreel dat een wetgever voor mensen beslist dat zij hun moreel recht niet mogen halen voor een rechtbank”, klonk Valerie Van Peel vastberaden.

Beluister Valerie Van Peel over de asbestslachtoffers in De Ochtend.