Lotto spelen met kinderen

Volgens Kamerlid Van Peel moeten we afstappen van de illusie dat elke ouder het goed voor heeft met zijn kind. “Ik heb als OCMW-voorzitter in Kapellen tal van moeders waarbij men met het nieuwe kind lotto speelt. Dat gaat dan om gezinnen waar al twee, drie kinderen geplaatst zijn omdat ze misbruikt en mishandeld werden. Er komt een nieuw kind en men gaat even op de lotto spelen en afwachten of het opnieuw gebeurt. In dit soort situatie moet je op voorhand durven ingrijpen.”

Kind kans geven op leven

Een ouder die thuis zijn kinderen slaat of misbruikt, of die tijdens de zwangerschap drugs blijft gebruiken en die om eender welke reden de uitgestoken hand van de hulpverlening niet aanneemt, is dat nog een ouder? En wat is dan de taak van de overheid op zo’n moment? Om op zijn minst dat kind, dat helemaal geen zeggenschap heeft, een kans te geven op een leven? Of om er helemaal buiten te blijven, ‘we zullen wel zien’, en achteraf hebben we wachtlijsten van jongeren die geholpen moeten worden.”