Werknemers die ziek zijn geworden door blootstelling aan asbest, hebben recht op een schadevergoeding. Die wordt betaald door het Asbestfonds. Maar in dat geval vervalt voor die mensen het recht om de betrokken bedrijven voor de rechtbank te dagen. “Toen de regering 30 jaar geleden het Asbestfonds in het leven riep, heeft Verhofstadt op het einde die voorwaarde toegevoegd”, vertelt Valerie. Zo blijft een bedrijf als Eternit en haar machtige familie Emsens buiten schot.

David tegen Goliath

“België is het enige land waar er nooit grote processen zijn gehouden rond asbest. Dit is het verhaal van David tegen Goliath. Eternit was al decennialang op de hoogte van de gevaren, maar bleef gewoon verder werken. Ondertussen sterven er gemiddeld 200 tot 300 mensen per jaar aan de gevolgen. Dit is schrijnend.”

Ter verantwoording roepen

Met haar wetsvoorstel wil Valerie Van Peel de immuniteit wegnemen. “Slachtoffers moeten blijven recht hebben op een broodnodige financiële tegemoetkomen maar moeten ook de keuze hebben om naar het gerecht te stappen om Eternit ter verantwoording te roepen.”

Liberaal verzet

Vorige pogingen om die onrechtvaardigheid weg te werken, botsten telkens op liberaal verzet. “Toen we in de meerderheid zaten, werd ons voorstel geblokkeerd door het kabinet van Maggie De Block. Later probeerden we het vanuit het parlement, maar in de bevoegde commissie hield toenmalig commissievoorzitter Vincent Van Quickenborne de stemming tegen. Hopelijk kunnen we nu rekenen op Groen en Ecolo, die ook al jaren streven naar een oplossing voor deze onrechtvaardigheid”, besluit Valerie.