Om die krachtige boodschap over te brengen, pakt de campagne niet uit met choquerende beelden. Wel maakt ze gebruik van een sterke symboliek die niet toevallig om rozen draait. “Het campagnebeeld, een geknakte roos, staat symbool voor alle slachtoffers van seksueel geweld”, legt de staatssecretaris uit. Dat beeld wordt doorgetrokken in alle onderdelen van de mediacampagne, zoals de opvallende televisie- en bioscoopspot die tot en met 14 februari in alle bioscopen van het land te zien zal zijn en op sociale media nog wat langer. Op Valentijnsdag zelf verschijnt de spot als Boodschap van Algemeen Nut op Eén. Diezelfde dag verschijnen er ook advertenties in de gratis Metro-krant. “Ten slotte verrassen we ook een aantal koppels met een onverwachte gift van een nachtelijke rozenverkoper”, verklapt Sleurs.

#100perdag

“Met de hashtag #100perdag roepen we iedereen ook op om hun verontwaardiging rond seksueel geweld te delen”, geeft Sleurs nog mee. Op de landingspagina seksueelgeweld.be vinden zowel slachtoffers als hun familieleden of vrienden meer informatie over seksueel geweld en de aangifteprocedure.

Meer weten? Lees hier een opiniestuk van Elke Sleurs over dit onderwerp.

Vorig jaar lanceerde de staatssecretaris ook een initiatief om slachtoffers van seksueel geweld beter op te vangen. Meer over die gespecialiseerde hulpcentra lees je hier.

In De Wereld Vandaag (Radio 1) kan je Elke Sleurs zelf aan het woord horen over die valentijnscampagne. Beluister het interview hier