Uit de bak, aan de bak voor 596 gedetineerden in eerste 9 maanden van 2019

Door Allessia Claes op 10 februari 2020, over deze onderwerpen: Werk zoeken en werkloosheid
Radicalisering in gevangenis: actieplan op volle snelheid

596 gevangenen lieten zich tussen januari en september 2019 begeleiden naar werk met het ‘aan-de-bak’-programma van de VDAB De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) is een Vlaamse overheidsdienst die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samenbrengt, bemiddelt voor werkzoekenden en hen naar werk begeleidt via een traject op maat. In het kader van de zesde staatshervorming werd ook de controle en sanctionering van werkzoekenden, een vroegere RVA-bevoegdheid, in 2016 een taak van de VDAB. De Waalse tegenhanger van de VDAB is Forem en de Brusselse Actiris. VDAB . Vlaams Parlementslid Allessia Claes noemt die cijfers hoopgevend. Toch is er nog een lange weg af te leggen. “Het is duidelijk dat slechts een minderheid van de gedetineerden deelneemt aan het “aan de bak”-programma. Nochtans is werk vinden essentieel voor hun herintegratie.”

Onderzoek heeft al meermaals aangetoond: een job is voor ex-gevangenen essentieel voor een geslaagde herintegratie in de samenleving. Daarom lanceerde de VDAB in 2001 het programma ‘uit de bak, aan de bak’: een campagne in de gevangenissen die focust op talentontwikkeling en werk. “We moeten elk talenten in onze maatschappij maximaal benutten. Met het ‘aan de bak’-programma willen we gedetineerden op weg helpen naar een gepaste job.”, zegt Allessia Claes.

Voornamelijk kortgeschoolden

Het grootste deel van de arbeidsbegeleiding gebeurt bij kortgeschoolde gevangenen. “In verschillende beroepen schreeuwen de werkgevers om personeel. We zien dat gedetineerden er vaak voor kiezen om een opleiding tot lasser, magazijnmedewerker of professionele schoonmaaktechnieker te volgen.”

50-plussers niet vergeten

Ook werden een kleine 100 gedetineerden die ouder dan 50 jaar zijn begeleid naar werk. “Gedetineerden ervaren sowieso al heel wat drempels op de arbeidsmarkt. 50-plussers ervaren door hun leeftijd vaak een extra drempel. Ik vind het dan ook erg positief dat zij niet vergeten worden”, aldus Claes.

Nog lange weg af te leggen

Toch kan het beter, meent Vlaams Parlementslid Claes. “Er zijn ongeveer 10.000 gedetineerden en elke dag komen er ongeveer 50 mensen vrij in België. Het is duidelijk dat slechts een minderheid van de gedetineerden deelneemt aan het ‘aan de bak’-programma. Daarnaast is het onduidelijk of de mensen die het programma volgen gemakkelijk een job vinden. “Dat willen we verder onderzoeken en opvolgen in het parlement.”