Transparant debat nodig over ethische code ngo’s

Door Rita Bellens op 28 mei 2018, over deze onderwerpen: Buitenlandse Zaken
oxfam

De N-VA verwelkomt de beslissing om een ethische code op te leggen voor ngo’s. Kamerlid Rita Bellens deed hierover al een voorstel na het Oxfam-schandaal begin dit jaar. “De minister neemt de vlucht vooruit en lanceert zelf een initiatief dat onze eisen grotendeels inwilligt. We zijn blij dat er eindelijk actie komt, maar op deze manier komt er geen parlementair debat en blijven er veel potjes gedekt. Wat zeer te betreuren valt”, reageert Kamerlid Bellens.

Taboe blootgelegd

Het Oxfam-schandaal kostte de ngo duizenden donateurs en haar bekendste goodwillambassadeurs. Het besmeurde ook de reputatie van de vele vrijwilligers. “Het legde ook het taboe in de humanitaire en ontwikkelingssamenwerking bloot: mensen in kwetsbare omstandigheden worden het slachtoffer van uitbuiting, vaak zijn de hulpverstrekkers zelf dader. Dit komt in alle vormen van hulpverlening voor waar de machtsverhoudingen zeer onevenredig zijn”, legt Rita Bellens uit.

Morele criteria

Om gelijkaardige schandalen in de toekomst te vermijden pleitten Kamerlid Bellens en haar collega An Capoen begin dit jaar voor een bindende ethische code voor ngo’s die federale subsidies ontvangen. “Het is een pleidooi voor meer transparantie, Responsabilisering Het verantwoordelijk maken van de deelstaten, zodat ze beloond worden voor goed beleid en gestraft voor slecht beleid. Die responsabilisering was een eis van de N-VA tijdens de regeringsonderhandelingen van 2010-2011 over de herziening van de financieringswet. De N-VA wil onder meer een belangrijke fiscale autonomie voor de deelstaten en eigen verantwoordelijkheid over onder meer arbeidsmarktbeleid, gezondheidszorg en kinderbijslag.  responsabilisering en de mogelijkheid voor slachtoffers en klokkenluiders om gehoord te worden. We geven enkel financiële steun als organisaties aan een reeks morele criteria voldoen", verduidelijk Rita Bellens.

Resultaat

De Taskforce die de minister oprichtte, kwam kennelijk tot dezelfde vaststellingen en aanbevelingen. De minister kondigde een ethische code tegen 15 juni aan. Kamerlid Bellens: “Uiteraard zijn we blij dat er snel werk gemaakt zal worden van het charter. De slachtoffers verdienen beter vandaag dan morgen een oplossing. Uiteindelijk is het enkel het resultaat dat telt.”

Open dialoog

Rita Bellens roept wel op tot een open parlementair debat. “Nu verdwijnt het hele overleg weer naar achterkamers. Dit dossier ging juist over meer openheid en transparantie. De slachtoffers, de klokkenluiders, de belastingbetaler, maar ook de internationale organisaties zelf, hebben baat bij een open dialoog. Geen geheimen meer, iedereen heeft het recht om gehoord te worden en bij te dragen tot een betere bescherming. We hopen dan ook dat de minister dit inziet”, besluit Kamerlid Bellens.