Op zonnige dagen kunnen horeca-uitbaters zonder problemen tafels en stoelen plaatsen in de buurt van hun zaak en zo een mooi terras aanbieden aan hun klanten. Daarvoor is uiteraard geen vergunning nodig. Voor de plaatsing van overdekte terrasconstructies is wel een omgevingsvergunning vereist. In de huidige regeling bestaat wel een uitzondering voor kleine constructies gedurende vier maanden. “Maar dat is in deze coronatijden te weinig”, zegt minister Demir.

Uitbaters spaarden kosten noch moeite voor coronaveilige heropening

Veel restaurant- en caféuitbaters hebben kosten noch moeite gespaard bij de heropening vorig jaar om extra capaciteit te voorzien om hun klanten op een veilige manier te ontvangen. Met overdekte terrassen, terrasverwarmers en dekentjes stoomden ze zich al volop klaar voor de herfst en de winter. Toen de restaurants en cafés in oktober voor de tweede keer op een jaar tijd weer moesten sluiten, zijn vele constructies blijven staan. Daardoor dreigen veel terrassen afgebroken te moeten in april. Net op het moment dat er kan worden nagedacht over de eerste versoepelingen in de horeca. “De horecasector kreeg afgelopen vrijdag eindelijk perspectief. Eens de deuren opnieuw open mogen, moeten we er alles aan doen om hen het leven zo gemakkelijk mogelijk te maken”, zegt minister Demir.

Uitzonderlijke omstandigheden, uitzonderlijke maatregelen

Demir stapte daarom met een voorstel naar de regering om een tijdelijke regeling in te voeren zodat tot eind maart 2022 geen vergunning nodig is voor de plaatsing van overdekte terrassen rond de horecazaak. Dat kan zowel op eigen gronden, als op ander privédomein of op openbaar domein, zolang de grondeigenaar akkoord is. De minister wijst er wel op dat gemeentelijke reglementen of voorschriften de plaatsing van terrasconstructies in bepaalde straten of pleinen kunnen verbieden. “Het zijn uitzonderlijke omstandigheden en daar horen uitzonderlijke maatregelen bij. Als we ook na deze crisis nog aan de toog willen zitten in ons stamcafé of willen gaan eten in ons favoriete restaurant, moeten we er alles aan doen om hen het leven zo gemakkelijk mogelijk te maken wanneer ze de deuren opnieuw mogen openen.”

Drie vliegen in één klap

“Met deze maatregel slaan we drie vliegen in één klap: we zorgen voor meer spreiding van de bezoekers, horeca-uitbaters kunnen hun capaciteit uitbreiden en zo meer inkomsten genereren”, besluit Zuhal Demir.