Tomas Roggeman: “NMBS en Infrabel moeten verantwoordelijkheid in treinramp Buizingen aanvaarden”

Door Tomas Roggeman op 6 december 2019, over deze onderwerpen: NMBS, Justitie, Rampen
Treinspoor

N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman roept de NMBS en Infrabel op om niet in beroep te gaan tegen het vonnis over de spoorramp in Buizingen. Beide spoorbedrijven werden deze week schuldig bevonden voor de spoorramp, nu bijna tien jaar geleden. “Na tien jaar moeten we de bladzijde omdraaien. Ik vraag de regering de spoorwegbedrijven daartoe aan te sporen.”

Bij beroep is niemand gebaat

De politierechtbank van Brussel bevond NMBS en Infrabel deze week schuldig in het proces over de treinramp in Buizingen in 2010. Daarbij vielen 19 doden en 310 gewonden. Na bijna tien jaar kunnen de slachtoffers en nabestaanden nu een belangrijke stap zetten in hun verwerkingsproces.

Het is nog niet duidelijk of de spoorbedrijven zich bij het vonnis neerleggen. Als NMBS en Infrabel in beroep gaan, dan is dat onverantwoord, meent Roggeman. “Al tien jaar wachten de slachtoffers van Buizingen en hun nabestaanden op duidelijkheid. Zij zijn niet enkel slachtoffer van een verschrikkelijk ongeval, maar ook van een slepende rechtsgang. Voor ons is het ondenkbaar dat de spoorbedrijven opnieuw een jarenlange juridische mallemolen opstarten. Daar is niemand bij gebaat.”

Verantwoordelijkheid opnemen

NMBS en Infrabel moeten hun verantwoordelijkheid aanvaarden. Roggeman vraagt de regering om via haar vertegenwoordiging de spoorbedrijven aan te sporen om zich neer te leggen bij het vonnis. “De slachtoffers en hun nabestaanden hebben recht op duidelijkheid en op de mogelijkheid om dit verhaal af te sluiten. De verantwoordelijken moeten hen in de ogen kijken en de schade vergoeden. Na tien jaar is het tijd om deze bladzijde om te draaien.”