Vertrouwde formule in het gedrang

De toelatingsexamens voor de opleidingen arts en tandarts gaan al jaren door op respectievelijk de eerste dinsdag en de eerste woensdag van juli. Duizenden jongeren verzamelen dan op één locatie op de Heizel om samen het examen af te leggen. Maar dit jaar komt die vertrouwde formule in het gedrang. Waarschijnlijk zullen begin juli nog voorzorgsmaatregelen tegen corona van kracht zijn.

Toelatingsexamen 2.0

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts, de examencommissie en verschillende onderwijspartners gebruiken die opportuniteit nu om het Toelatingsexamen 2.0 te lanceren. Voor de allereerste keer zullen de toelatingsexamens digitaal afgenomen worden. Dat kan op de vertrouwde locatie op de Heizel, als virologen zouden beslissen dat dit eind augustus kan. Maar als het ook eind augustus nog aangewezen is om alleen in kleinere groepen te verzamelen, dan kan het digitale toelatingsexamen ook decentraal georganiseerd worden: gelijktijdig op tientallen tot zelfs 100 verschillende locaties verspreid over heel Vlaanderen.

Digitale horde nemen

Ten laatste midden juli wordt de knoop doorgehakt, zegt minister Weyts. “We nemen nu de digitale horde. Vroeg of laat was een modernisering toch aan de orde geweest en we grijpen de kans om nu een grote vormelijke hervorming door te voeren. We gaan nog jaren de vruchten plukken van deze digitale versnelling. Zo zorgen we ervoor dat deze crisis toch structureel positieve gevolgen heeft, net zoals we doen met de inzameling van laptops.”

Aangepaste leerstof door geschorste lessen

Het leerstofoverzicht voor het toegangsexamen wordt licht aangepast om rekening te houden met de impact van de coronacrisis en de opschorting van de lessen. Concreet wordt een beperkt aantal leerstofelementen geschrapt omdat ze in veel gevallen pas op het einde van het zesde middelbaar behandeld worden. “Op die manier willen we eindeloze discussies of zelfs juridische procedures over het examen vermijden. Corona heeft het tweede semester van veel scholieren verstoord, dus houden we daar rekening mee. Er blijft meer dan genoeg leerstof over voor een stevig examen. De moeilijkheidsgraad komt niet in het gedrang”.

Vijfdejaars blijven best thuis

Woensdagavond 26 augustus krijgen alle geïnteresseerden de kans om de toelatingsproef voor zowel arts als tandarts af te leggen als oefenexamen. Op die manier kunnen scholieren uit het vijfde middelbaar ook al proeven van het echte toelatingsexamen. “Ongeveer een kwart van de deelnemers van het toelatingsexamen zijn vijfdejaars, maar dit jaar zal het allicht aangewezen zijn om de groepen zo klein mogelijk te houden”, zegt Ben Weyts. “Ik vraag vijfdejaars dan ook om dit jaar thuis te blijven en het toelatingsexamen online af te leggen”.

Praktisch over het Toelatingsexamen 2.0

Je kan je nog tot 15 mei 2020 inschrijven voor een toelatingsexamen arts of tandarts.

Leerplatform Athena

Weyts heeft 60.000 euro geïnvesteerd in het online leerplatform Athena van Usolv-it, waarmee leerlingen de leerstof kunnen inoefenen. Na hun inschrijving krijgen de leerlingen een code om een account aan te maken.

Quota

Er zullen na de toelatingsexamens 1.276 studenten kunnen starten aan de opleiding geneeskunde en 180 studenten aan de opleiding tandheelkunde. Dat is meer dan de 929 kandidaat-artsen en 136 kandidaat-tandartsen die voorzien waren door de federale quota, want Vlaanderen verhoogt vanaf dit jaar zelf de artsenquota om alle zorgnoden op te kunnen vangen.

Leerstof

Het aangepaste leerstofoverzicht is hier terug te vinden.