Tien redenen waarom Uplace groen licht verdient

Door N-VA op 18 februari 2015, over deze onderwerpen: Omgevingsvergunning, Investeringen
Tien redenen waarom Uplace groen licht verdient

1. Meer dan een winkelcentrum: Dankzij Uplace krijgt elf hectare vervuilde industriegrond in Machelen eindelijk een nieuwe, waardevolle bestemming. De suggestie dat het bij de invulling daarvan enkel om winkelruimte gaat, klopt echter niet. De site omvat ook ruimte voor recreatie (fitness en wellness, bioscoop en theater, binnenspeeltuin en pretpark, …), kantoren en zelfs een internationaal klassehotel.

2. Hefboom voor de regio: Het Uplace-dossier gaat over meer dan Uplace alleen. Het fungeert als een katalysator voor de opwaardering van een hele regio. Naast het Uplace-complex zelf zitten er nog verschillende andere grootschalige ontwikkelingsprojecten in de pijplijn, waaronder een nieuw ziekenhuis in Vilvoorde en moderne bedrijventerreinen.

3. Duizenden nieuwe jobs: Dankzij Uplace kunnen er structureel meer dan 3.000 jobs bijkomen in een regio die elke extra job, zeker voor laaggeschoolden, maar al te goed kan gebruiken.

4. Rechtszekerheid voor ondernemers: Acht volle jaren zijn intussen al verstreken, sinds de eerste gesprekken met de projectontwikkelaar van start gingen. En bijna zeven jaren trokken voorbij, sinds de Vlaamse overheid zich verregaand in Uplace engageerde. Als diezelfde overheid deze projectontwikkelaar nu in de steek liet en zich een onbetrouwbare partner toonde, zou Vlaanderen een bijzonder slecht signaal geven aan iedereen die nog in dit land wil investeren.

5. Juridische claims afgewend: Dankzij het nieuwe akkoord over Uplace zal de projectontwikkelaar geen juridische stappen ondernemen op basis van de engagementen uit het verleden.

6. Puur private investering: Er gaat geen euro investeringssteun van de overheid naar Uplace, dat louter gefinancierd wordt met 600 miljoen euro aan private middelen.

7. Geen concurrentie voor stadswinkels: Al te vaak wordt vergeten dat Uplace veel meer is dan enkel winkels: het grootste deel van de oppervlakte gaat zelfs naar andere activiteiten (zie 1). De belevenis- en ervaringswinkels in Uplace vormen ook geen directe concurrentie voor de kleinere, meer traditionele winkels in de stadskernen. Bovendien is er in en rond grootsteden als Brussel wel degelijk ruimte voor grotere winkelcentra. Zo heb je in Antwerpen een bloeiende middenstand in de stadskern, een groot winkelcentrum in Wijnegem en grote baanwinkels langs de A12: dat kan allemaal perfect samengaan.

8. Vlot openbaar vervoer verplicht: De Vlaamse Regering heeft veel begrip voor de bezorgdheid om de fileproblematiek rond Brussel en de bijhorende gezondheidsrisico’s. Net daarom heeft ze van de geplande mobiliteitsmaatregelen een absolute voorwaarde gemaakt voor de komst van Uplace. Dat project krijgt met andere woorden pas echt groen licht, als er een frequente pendelbusverbinding naar de site is en een vergunning voor het treinstation in Machelen.

9. Verbeterde mobiliteit rond Brussel: Bovenop die belangrijke bijsturing van de vroegere plannen voorziet de Vlaamse Regering nog bijkomende mobiliteitsinvesteringen, onder meer in een tramnet rond Brussel, een optimalisering van de Brusselse Grote Ring (R0), de verdere uitbouw van het fiets-GEN (Gewestelijk Expresnetwerk) en slimme verkeerssturing.

10. Opnieuw ruimte voor inspraak: Deze Vlaamse Regering heeft een nieuw GRUP (Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) opgesteld dat nog niet definitief is, enkel voorlopig. Zo wordt er nog eens ruimte geboden voor een openbaar onderzoek en inspraak.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is