C130: naar Melsbroek of naar Bevekom?

De aanleiding van het gesprek was de communautaire heisa die is ontstaan over de laatste rustplaats van een C130-vliegtuig. Volgens de Vlaamse Kamerleden moet dat Melsbroek zijn, maar PS-minister van Defensie Dedonder wil de C130 naar Bevekom in Waals-Brabant verplaatsen. Theo Francken wil weten waarom. “Er bestaat een naoorlogse traditie dat een laatste toestel op de site blijft waar het altijd heeft gestaan. Die traditie bestaat voor al onze militaire vliegtuigen. Waarom wijzigt ze plots die politiek?”

PS-minister kiest voor Bevekom om Flahaut een plezier te doen

Theo Francken kon het advies van Defensie aan minister Dedonder inkijken. “Defensie adviseert om het in Melsbroek te houden. Wij hebben die adviezen opgevraagd, de minister had die beloofd, maar weigert ze nu te geven.” Kamerlid Francken meent ook te weten waarom. “Dit is een pure politieke PS-beslissing, om André Flahaut (voormalig minister van Defensie, red.) te bedienen in Waals-Brabant en om te compenseren voor de A400M, waarvan Flahaut hoopte dat die naar Bevekom zou gaan, maar die uiteindelijk ook naar Melsbroek is gekomen. Flahaut vindt dat er teveel legermateriaal naar Vlaanderen gaat.”