Theo Francken over de inzet voor 2024: “Een groot akkoord om de stap naar confederalisme te zetten”

Door Theo Francken op 24 februari 2021, over deze onderwerpen: Confederalisme, Leger
Theo Francken

“In 2024 moeten we dat groot akkoord maken, om het land te stabiliseren en die stap te kunnen zetten naar het Confederalisme Willen we iets structureel veranderen, dan moeten we de structuren veranderen. Confederalisme is de structurele verandering die dit land nodig heeft. Confederalisme heeft als uitgangspunt dat Vlaanderen en Wallonië eigenaar zijn van alle bevoegdheden. Ze oefenen die zelf uit maar kunnen ook samen beslissen om sommige bevoegdheden samen te beheren op het confederale niveau, in hun beider belang. Zo wordt de logica volledig omgedraaid. In plaats van bevoegdheden over te dragen van het federale niveau naar Vlaanderen en Wallonië, kunnen bevoegdheden worden overgedragen naar het confederale niveau. Gedwongen samenwerking wordt vervangen door vrijwillige samenwerking. Moeten wordt willen. Afbreken van bovenaf wordt opbouwen van onderuit. Confederalisme is dus samen beslissen wat we samen willen doen.Hoe de N-VA het confederalisme concreet vorm wil geven, leest u in de definitieve tekst van het VVV-congres. confederalisme .” Kamerlid Theo Francken blikte in een gesprek met De Ochtend op Radio 1 vooruit naar de stembusslag van 2024. “Er is vorige zomer een grote kans gemist. Voor mij blijft die volgende stap om de deelstaten meer kracht te geven de inzet, zodat we ons volk beter kunnen dienen.”

C130: naar Melsbroek of naar Bevekom?

De aanleiding van het gesprek was de communautaire heisa die is ontstaan over de laatste rustplaats van een C130-vliegtuig. Volgens de Vlaamse Kamerleden moet dat Melsbroek zijn, maar PS-minister van Defensie Dedonder wil de C130 naar Bevekom in Waals-Brabant verplaatsen. Theo Francken wil weten waarom. “Er bestaat een naoorlogse traditie dat een laatste toestel op de site blijft waar het altijd heeft gestaan. Die traditie bestaat voor al onze militaire vliegtuigen. Waarom wijzigt ze plots die politiek?”

PS-minister kiest voor Bevekom om Flahaut een plezier te doen

Theo Francken kon het advies van Defensie aan minister Dedonder inkijken. “Defensie adviseert om het in Melsbroek te houden. Wij hebben die adviezen opgevraagd, de minister had die beloofd, maar weigert ze nu te geven.” Kamerlid Francken meent ook te weten waarom. “Dit is een pure politieke PS-beslissing, om André Flahaut (voormalig minister van Defensie, red.) te bedienen in Waals-Brabant en om te compenseren voor de A400M, waarvan Flahaut hoopte dat die naar Bevekom zou gaan, maar die uiteindelijk ook naar Melsbroek is gekomen. Flahaut vindt dat er teveel legermateriaal naar Vlaanderen gaat.”

Beluister Theo Francken in De Ochtend over de C130, spanningen in de paars-groene regering over defensie en confederalisme in 2024.