Staatssecretaris Mahdi bevestigde tijdens de commissie Binnenlandse Zaken dat de hongerstakers prioriteit zullen krijgen bij de behandeling van hun regularisatiedossiers. Daarnaast zullen enkel mensen van de groep hongerstakers een individuele afspraak krijgen met een ambtenaar van de Dienst Vreemdelingenzaken in de neutrale zone en tot slot komt voor deze groep de belangrijke woonstcontrole te vervallen.

Lijst van 475 hongerstakers

“Uw riedel gedurende weken was: ‘geen voorkeur, geen voorrang, we willen mensen niet stimuleren om zich te gaan uithongeren.’ En nu doet u dat op drie vlakken juist wél ten opzichte van andere mensen in illegaliteit”, reageerde Francken, die zich verbaasde over het feit dat er met een lijst van 475 namen van hongerstakers zal gewerkt worden. Die lijst zal opgesteld worden door die activistische ngo’s zelf zonder enige controle op waarachtigheid.

Gevaarlijk precedent

De gevolgen daarvan waren vandaag al zichtbaar. De neutrale zone in Brussel, opgezet om de dossiers van de hongerstakers individueel te bespreken, werd overspoeld door mensen in illegaal verblijf die het nieuws vernomen hebben en dezelfde voorkeursbehandeling hoopten te krijgen.  “Staatssecretaris Mahdi geeft dus wel degelijk toe aan de immense druk van de Waalse linkse meerderheidspartijen en zet hier een gevaarlijk precedent. Dat is geen verrassing gezien de penibele positie van CD&V in de paars-groene regering”, concludeert Francken.