Kamerlid Francken pleitte ervoor om terug naar de basis te gaan. “We hebben een afspraak binnen de Schengenzone van de Europese Unie: we zetten de grenzen voor elkaar open, als we de buitengrenzen strikt bewaken. Wat je nu hebt, is een bewaking van die buitengrens.”

Niemand wil naar Polen of Litouwen

Theo Francken wil niet dat de mensen die nu door de Wit-Russische dictator Loekasjenko naar de EU-grenzen worden gecharterd, het Europees grondgebied kunnen betreden voor een asielaanvraag. “De praktijk leert dat je ze dan nooit meer krijgt teruggestuurd. Een asielprocedure heeft tijd nodig, maanden of zelfs een jaar. Intussen zijn die mensen allang doorgereisd naar België, het Verenigd Koninkrijk of het land waar ze echt naar toe willen. Niemand wil naar Polen of Litouwen.”

Gigantische fraude brengt bestaan asielrecht in gevaar

Kamerlid Francken had ook een waarschuwing klaar voor waartoe de crisis kan leiden. “Wat we beslist hebben met de Conventie van Génève, is iets prachtigs. Mensen die op de vlucht zijn, beschermen. Maar door de gigantische fraude in het systeem in de laatste tien jaar, is het niet meer houdbaar. Waar we finaal naartoe gaan, onder andere door dictators die onze buitengrenzen op die manier chanteren, is dat het asielrecht zoals het nu bestaat, niet zal kunnen blijven bestaan.”