Terugkeercentrum Holsbeek gesloten wegens slechte resultaten

Door Sarah Smeyers op 18 juni 2015, over deze onderwerpen: Asiel
Terugkeercentrum Holsbeek gesloten wegens slechte resultaten

Het open terugkeercentrum in Holsbeek is gesloten omwille van een te lage bezettingsgraad en een nijpend personeelstekort in de gesloten asielcentra. Gemiddeld verbleven er de laatste maanden maar een dertigtal personen per dag in het centrum, terwijl er in een maximumcapaciteit voor tachtig personen was voorzien. Van de 28 personeelsleden kunnen de meesten aan de slag in de twee gesloten asielcentra van Steenokkerzeel.

Van de 478 gezinnen die Fedasil in 2014 naar Holsbeek doorverwees, kwamen er slechts 78 effectief toe in het centrum. Van die 78 gezinnen beslisten er 33 om gewoon weer te vertrekken, zonder naar hun land van herkomst terug te keren. Slechts 23 gezinnen of nauwelijks vijf procent van de doorverwezen gezinnen keerden vorig jaar effectief terug. Nochtans was dat het doel van het centrum, toen het  in 2013 door toenmalig staatssecretaris De Block werd opgericht: uitgeproceerde asielzoekers voorbereiden op hun vrijwillige terugkeer.

Uit de jongste resultaten die staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken voorlegde aan de Kamer blijkt dat de cijfers algemeen slecht zijn. Dit jaar verbleven in de periode tot 30 april slechts 23 gezinnen in het opvangcentrum. Acht daarvan vertrokken gewoon weer, zonder naar hun land van herkomst terug te keren.

“Al die cijfers tonen aan dat het open terugkeercentrum niet naar behoren werkte”, besluit N-VA-Kamerlid Sarah Smeyers. “Zowel de instroom van asielzoekers als het aantal bewoners dat vrijwillig terugkeerde lag bijzonder laag. Het personeel dat nodig is om het hele centrum draaiende te houden, kunnen we efficiënter inzetten op plaatsen met een personeelstekort, zoals onze gesloten centra.”