Vlaanderen grijpt de coronacrisis aan om een ongeziene investering te doen in de digitalisering van ons onderwijs. Op dit moment heeft Vlaanderen een achterstand inzake digitaal onderwijs, maar het zogenaamde Digisprong-plan gaat die achterstand ombuigen in een voorsprong door gericht te investeren in ICT-vaardigheden, ICT-omkadering, ICT-beleid en ICT-toestellen. Eerder was al bekend dat alle leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar lager onderwijs en alle scholieren in het ASO, BSO, BuSo, DBSO, KSO, TSO en de leertijd toegang krijgen tot een eigen ICT-toestel. Zo kunnen bijvoorbeeld alle scholen van het beroeps- en technisch secundair onderwijs rekenen op 552 euro per scholier om elke leerling toegang te geven tot een eigen ICT-toestel en digitale infrastructuur.

Virtueel kennismaken met nieuwste technieken

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts maakt daarbovenop nu nog eens 6,5 miljoen vrij voor virtual reality-toepassingen in het beroeps- en technisch secundair onderwijs. In het arbeidsmarktgericht onderwijs is dit soort digitale innovaties vandaag nog relatief zeldzaam, terwijl bijvoorbeeld ‘Extended Reality’ een enorm potentieel heeft in praktijklessen. Met een VR-bril kunnen leerlingen bijvoorbeeld virtueel kennismaken met de allernieuwste assemblagetechnieken, levensechte brandoefeningen doen of computervaardigheden aanscherpen. Zo krijgen vakleerkrachten bijna eindeloos nieuwe mogelijkheden.

“Nu lijkt dit misschien nog een beetje niche, maar dit is de toekomst”, zegt Weyts. “Zeker in ons arbeidsmarktgericht onderwijs zijn er tal van toepassingen denkbaar. Zo zorgen we echt voor meer onderwijskwaliteit.”