Duizenden extra fietsen

De fiets wint terrein in het woon-werkverkeer. Minister Weyts wil nu bedrijven meer stimuleren om gebruik te maken van de fiets. Daarom spitste hij een deel van het Pendelfonds helemaal toe op de fiets. “We trokken 2,2 miljoen euro uit om de beste fietsprojecten te ondersteunen, waarbij we mikken op de massale aankoop van bedrijfsfietsen. Zo willen we duizenden extra bedrijfsfietsen laten rondrijden in Vlaanderen”, zegt Ben Weyts.

Ook gebruik stimuleren

Minister Weyts wil ook het gebruik van de fiets stimuleren en voorziet daartoe financiële steun voor een verhoogde fietsvergoeding. De nieuwe oproep van het Pendelfonds voorziet de mogelijkheid dat Vlaanderen de helft van het bedrag bovenop de bestaande vrijgestelde vergoeding bijpast. “Zo maken we niet alleen de aankoop, maar ook het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer aantrekkelijker voor de werknemers én de werkgevers”, legt Ben Weyts uit.

Verlengd wegens succes

De subsidieoproep kent grote interesse vanuit de bedrijfswereld. Na de lancering in juli hebben al 745 bedrijven interesse getoond. Bij een vorige oproep in 2017 waren dat er nog maar 357. Meer dan een verdubbeling op anderhalf jaar tijd. Bovendien misten tal van bedrijven de strakke deadline van één maand. Maar voor hen heeft minister Weyts goed nieuws: “Wel, ik wil al dat enthousiasme voor de fiets niet temperen. De inschrijvingsperiode voor de 12de oproep van het Pendelfonds wordt verlengd wegens succes.” De nieuwe deadline is 15 september.