Extra beveiliging voor Europese buitengrenzen

Heel wat landen – zoals de Verenigde Staten, Albanië en Macedonië – hebben een akkoord met Europa dat hun burgers zonder visum in Europa toelaat. Voor de veiligheid van onze burgers is het echter onverantwoord dat miljoenen mensen zomaar onze grenzen kunnen oversteken en dan vrij door de Schengenzone reizen. “Grensbewakers kunnen dankzij ETIAS risicogroepen of gezochte personen binnenkort makkelijker de doorgang weigeren of arresteren”, verklaart Stevens.

Wie al eens naar bijvoorbeeld New York vloog, zal vertrouwd zijn met de procedure. Die is immers gebaseerd op een vergelijkbaar Amerikaans systeem, waarbij reizigers zich vooraf moeten registeren. Politiediensten krijgen toegang tot ETIAS – in functie van nationale terreuronderzoeken – maar immigratiediensten voorlopig nog niet. “De N-VA hoopt dat dit in de toekomst wel zo zal zijn, om de Europese buitengrenzen nog beter te kunnen bewaken”, besluit Helga Stevens.