Vlaanderen kent al sinds 2001 strenge regels voor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, de zogenoemde intercommunales. Met een aantal zeer concrete maatregelen legt minister Homans die reglementering nu ook op aan alle (klein)dochterondernemingen. “De begrenzing van het presentiegeld tot maximaal 205 euro geldt voortaan ook voor alle onderliggende structuren. En alle vergoedingen moeten jaarlijks worden gerapporteerd”, somt Homans op. De lokale besturen moeten het oprichten van dochterondernemingen bovendien expliciet motiveren: “Zij zullen zeer goed duidelijk moeten maken waarom ze voor die structuur kiezen en niet voor een regulier samenwerkingsverband. Als minister moet ik daarover ook mijn goedkeuring geven.” Tot slot moeten zij bij elke oprichting van een samenwerkingsverband ook een code van goed bestuur vastleggen.

Minder mandaten

Alle hervormingen in het kader van dit nieuwe Decreet Lokaal Bestuur zorgen voor een sterke reductie in de lokale politieke posten. “Samen met onder andere het schrappen van één schepenmandaat in elke gemeente en de eerdere halvering van het aantal provincieraadsleden, zorgt dat voor minstens 1500 mandaten minder”, besluit minister Homans.