Stoere aankondigingen EU kunnen naïeve vaccinonderhandelingen niet verhullen

Door Kathleen Depoorter op 18 maart 2021, over deze onderwerpen: Gezondheidszorg, Europees beleid, Coronacrisis
vaccinatiecampagne EU

“Stoere aankondigingen over exportbeperkingen van de EU naar het VK zullen de deuk in het imago van de onderhandelaars van de Europese Commissie en van onze federale regering in de aankoopstrategie van de corona-vaccins niet vooruithelpen en evenmin zullen ze extra vaccins naar ons land brengen”, stelt Kamerlid Kathleen Depoorter na inzage in het ongefilterde contract dat de farmareus afsloot met de Europese Commissie en met Groot-Brittannië. “Het wordt echt wel tijd dat de federale regering een mea culpa slaat voor deze flater.”

De regering-Wilmès besliste destijds deel te nemen aan de Europese aankoopprocedure voor COVID-vaccins. Huidig premier De Croo volgt dezelfde weg sinds zijn aantreden. Samen met huidig minister van Volksgezondheid Vandenbroucke prees de premier de aanpak van de Europese Commissie.

Toekijken op slabakkende vaccinatiecampagne

Sinds de zomer wijst Kamerlid Kathleen Depoorter de federale regering op het feit dat ons land wel heel weinig slagkracht had in de opmaak van de contracten. Het FAGG, het federaal geneesmiddelenagentschap, zat namelijk maar in de tweede lijn aan tafel met de Europese Commissie, dus nadat de deal gesloten was. “Niet het feit dat ons land zich bij Europa aansloot is een probleem, maar wel de passieve houding die de regering aannam in het ganse proces”, zegt Depoorter. “De federale ministers hebben absoluut nagelaten om enig leiderschap en vooruitziendheid te tonen. We hadden de contracten al kunnen doornemen met de onleesbaar gemaakte vertrouwelijke passages, maar nu we de volledige tekst hebben kunnen doornemen, worden we gesterkt in onze overtuiging dat het beleid gefaald heeft. Dit heeft er voor gezorgd dat onze bevolking jammer genoeg moet toekijken op een slabakkende vaccinatiecampagne en niet anders kan dan braaf afwachten.”

Nonchalance of onkunde?

De conclusie is dat dit naïeve onderhandelingen waren, zonder juridisch precisiewerk. Voor een organisatie als de EU die over zoveel juridische expertise beschikt vindt Kathleen Depoorter dat onbegrijpelijk. “Ik blijf mij ook de vraag stellen wie in ons land dit contract onder de juridische loep genomen heeft en of de regering wel op de hoogte was van de valkuilen. Was het nonchalance of onkunde? De focus lag ook veel te veel op de lage prijs in plaats van op toelevering en stock, dit terwijl de kostprijs van laattijdige vaccinaties vele malen hoger zal uitvallen. Dit dan nog zonder het menselijk leed. De federale regering had in dit dossier absoluut meer het voortouw moeten nemen, de aankoop van de vaccins is een van dé belangrijkste stappen in het exit plan,” besluit Depoorter.