Stijgende prijzen

De grondstofprijzen en energieprijzen hebben een grote invloed op de productiekost van voedsel. Die verhoogde kost zal nu ook worden doorgerekend aan de supermarkten en zo aan de consument.

Van Bossuyt wees minister Dermagne vorige maand nog op de alsmaar stijgende levensduurte en de dreigende prijsstijgingen van 5 procent tot 10 procent voor bepaalde supermarkproducten volgend jaar. Hij gaf toe dat prijzen gestegen zijn, maar betwijfelde of deze situatie zou aanhouden en vond een stijging van 5 procent overroepen. Dermagne concludeerde dat de automatische indexering van lonen en uitkeringen de burgers voldoende zou beschermen tegen prijsstijgingen.

Structurele tegenmaatregelen

De consument voelt de stijging echt wel in zijn portemonnee. We hebben dus dringend nood aan structurele tegenmaatregelen, zegt de N-VA. De prijzen zijn al enkele jaren aan een stijgende trend bezig en liggen steeds tussen de 9 procent en 13,4 procent hoger dan in onze buurlanden. De oorzaak is niet de recente stijgende productiekost, maar de hoge loonkost, de te strenge arbeidsregulering en het gebrek aan concurrentie.

Flexibeler met nachtwerk

Voor Kamerlid Van Bossuyt is onze wetgeving niet aangepast aan de 21ste eeuw, terwijl onze buurlanden daar al verdere stappen in hebben gezet. “Denk bijvoorbeeld aan de groeiende industrie van de e-commerce, die door onze Belgische wetgeving wordt tegenhouden, terwijl ze deze juist zou moeten faciliteren door onder andere nachtwerk flexibeler te maken. Premier De Croo pretendeert daar met de recente maatregelen aan tegemoet te komen, maar er zijn zoveel voorwaarden ingebouwd dat het weinig waarschijnlijk is dat we effectief flexibeler met nachtwerk zullen omgaan. Ook de regelgeving in verband met distributiecentra is veel flexibeler in Nederland. Ketens zoals Albert Heijn en Jumbo, wiens distributiecentra zich in Nederland bevinden, zijn daardoor niet onderworpen aan dezelfde spelregels als onze Belgische supermarkten.”

Gebrek aan concurrentie

Van Bossuyt haalt bovendien het probleem aan van het gebrek aan concurrentie op onze markt. “Volgens een studie van de OESO hoort de Belgische retailsector tot de vijf minst concurrentiële van Europa. Nochtans is een open en concurrentiële marktomgeving een essentiële voorwaarde om tot een groter aanbod, betere dienstverlening en lagere prijzen voor de consument te komen.”