Weinig leraren voor grote uitdagingen

Vlaanderen kampt met een lerarentekort. Veel nieuwe leerkrachten haken snel weer af omdat ze zich ondergewaardeerd voelen. De uitdagingen in de klas zijn groot, weet Vera Celis. “Leerlingen met zorgnoden, leerlingen met taalachterstand, leerlingen met gedragsproblemen stellen steeds meer de draagkracht van de leerkracht op de proef”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Celis.

Kennis en didactiek

De hervorming van de lerarenopleiding moet leerkrachten beter wapenen door in te zetten op een evenwichtige mix van vakkennis, vakdidactiek en klasmanagement. “Een leerkracht moet én de inhoud goed beheersen én die inhoud kunnen overbrengen. Die kwaliteiten garanderen dat de leraar overeind blijft in de klas én dat de onderwijskwaliteit hoog blijft”, zegt Koen Daniëls.

Educatieve master

De hervorming is de eerste opstap naar de ‘educatieve master’, die masterstudenten toelaat hun opleiding te combineren met een traject naar het leraarschap.