Het Overlegcomité heeft beslist om afstandsonderwijs na de herfstvakantie verplicht te maken voor scholieren van de tweede en derde graad. Vanaf volgende week mogen scholen nog maar maximaal 50 procent contactonderwijs aanbieden aan de leerlingen van het derde, vierde, vijfde, zesde en zevende middelbaar. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts was geen voorstander van die beslissing, maar wil nu alles uit de kast halen om te vermijden dat de meest kwetsbare leerlingen uit de boot vallen, alleen maar omdat ze niet beschikken over een laptop om het afstandsonderwijs te volgen.

15.000 gloednieuwe laptops

Weyts heeft nu de eerste van 15.000 gloednieuwe laptops voor kwetsbare leerlingen geleverd aan een middelbare school in Halle. Maandag en dinsdag worden nog eens 7.500 toestellen geleverd bij 389 verschillende scholen in heel Vlaanderen en ook de resterende 7.500 toestellen kunnen geleverd worden zodra de scholen via de koepels hun noden kenbaar hebben gemaakt. De laptops worden eigendom van de school. Schoolteams kunnen de toestellen in bruikleen geven aan de leerlingen die het nodig hebben. “We kunnen snel schakelen omdat we 10 miljoen euro uittrekken om via een bestaand raamakkoord gloednieuwe laptops te kopen”, zegt Weyts. “Zo kunnen we in sneltempo leveren, meteen bij de start van het verplichte afstandsonderwijs. Ondersteuning is inbegrepen: de scholen en de leerlingen krijgen toegang tot een helpdesk en een reparatiedienst.”

Leerlingen nu vasthouden

De laptops voor kwetsbare leerlingen zijn de eerste stap in een groter ICT-plan voor de digitalisering van ons onderwijs: de grote ‘Digisprong’ voorwaarts. Een goed uitgebouwd ICT-beleid kan immers een fantastische aanvulling vormen op het contactonderwijs. Digitalisering kan een manier zijn om sterke leerlingen extra uit te dagen en om kwetsbare leerlingen extra te ondersteunen. Op die manier zal de investering in laptops ook lang ná de coronacrisis lonen.

“Het is zó belangrijk om alle leerlingen nu goed vast te houden”, zegt Weyts. “We moeten vermijden dat de groep die school het meeste nodig heeft, nu de grootste leerachterstand oploopt. Laptops lossen niet alles op, maar ze kunnen wel een belangrijk verschil maken.”