Sinds de herfstvakantie is afstandsonderwijs verplicht voor de scholieren van de tweede en derde graad, die op dit moment maximaal 50 procent contactonderwijs op school mogen krijgen. Vanaf vandaag wordt er stap voor stap weer meer mogelijk. Hogescholen en universiteiten mogen studenten nu één dag per week terug laten komen naar de campus, buitenschoolse activiteiten zijn opnieuw toegelaten in het leerplichtonderwijs en alle leerlingen van het buitengewoon onderwijs en het deeltijds beroepsonderwijs kunnen weer al hun lessen op school krijgen. Vanaf maandag 29 maart kunnen scholen er voor kiezen om ook alle leerlingen van het derde en vierde middelbaar opnieuw voltijds les te geven op school, op voorwaarde dat er geen nieuwe grote besmettingsgolf komt. Vanaf maandag 19 april kunnen dan ook de leerlingen van het vijfde, zesde en zevende middelbaar opnieuw voltijds les krijgen op school.

Nood aan onderwijs in de klas

“We geven stap voor stap meer mogelijkheden – en we beginnen bij de leerlingen die het meeste nood hebben aan contactonderwijs en bij de studenten die al het langst gebukt gaan onder het strengste coronaregime”, zegt minister Weyts. “Dit is nog lang geen terugkeer naar de normaliteit: er blijven strenge veiligheidsmaatregelen gelden. Maar we zijn ervan overtuigd dat alle jongeren nu nood hebben aan onderwijs in de klas.”