“De noodkreet van het overheidspersoneel is niet helemaal onterecht. Het klopt dat het personeelsbestand is afgeslankt en dat dit een grote druk zet op heel wat overheidsdiensten. We behandelen de ambtenaar echter maar met respect door de inefficiëntie op te lossen met de juiste politieke beslissingen. Daar wringt al langer het schoentje. De Vivaldi-regering blinkt uit in het vooruit schoppen van de blikjes politieke keuzes”, aldus Sigrid Goethals.

Eindelijk eens focussen op kerntaken

“Wanneer zal onze overheid eindelijk eens focussen op haar kerntaken, en die effectief en efficiënt uitvoeren”, vraagt Sigrid. Een grondige kerntakenoefening is niet langer een luxe maar noodzakelijk. De vrijgekomen middelen moeten worden verschoven naar de echte kerntaken. Net als het personeel.

Vijf na twaalf

Het is vijf na twaalf. Deze regering moet werk maken van echte hervormingen, die efficiënter en goedkoper werken mogelijk maken. De overheid moet kwaliteitsvolle prestaties leveren voor burgers en ondernemingen, een performante dienstverlenging met de hoogst mogelijke kwaliteit en de beste prijs. De federale overheid moet een moderne klant- en resultaatgedreven organisatie zijn, die meebouwt aan een project ten dienste van de samenleving en de economie. “Een slanke fitte federale overheid die kerntaken optimaal uitvoert, daar hebben we recht op”, besluit Sigrid Goethals.