“Ondanks onze herhaaldelijke oproepen onderneemt paars-groen niets tegen illegale transitmigratie. De transmigranten worden zo goed als nooit opgesloten en dus de facto met rust gelaten op instructie van staatssecretaris Mahdi”, aldus Theo Francken. “Ook in Brussel is er een laissez-faire beleid. Brussel is een hub voor illegale transmigranten. Zo maken ze het de smokkelaars wel heel erg gemakkelijk.”

Franse grenscontroles kost Vlaanderen tijd en geld

“Frankrijk gaat nu extra en scherp controleren aan de grens. Dit zal onze Vlaamse economie veel tijd en geld kosten, een economische verliespost en dat in de post-corona en post-Brexitperiode waar de economische heropleving en relance zo cruciaal zijn”, vervolgt Maaike De Vreese.

Tijd voor lik-op-stukbeleid

“Minister van Binnenlandse Zaken Verlinden moet nu onmiddellijk spoedoverleg met haar Franse collega organiseren om deze grenscontroles te vermijden. Dit zal enkel lukken wanneer paars-groen en dus staatssecretaris Mahdi eindelijk aantonen de problematiek serieus te nemen en extra maatregelen nemen om de problematiek aan te pakken met een werkelijk lik-op-stukbeleid”, besluiten Francken en De Vreese.