Woensdag was het spitsroede lopen voor minister Dedonder in de commissie Defensie. Het zat leden van zowel oppositie als meerderheid hoog dat ondanks alle eerdere verklaringen en engagementen de problemen met het informaticasysteem aanhouden. Nog steeds wachten militairen op een correcte uitbetaling. “Aan de belofte dat iedereen uiteindelijk zal krijgen waar hij of zij op recht op heeft, hebben families die nu de eindjes aan elkaar moeten knopen niets. Ik merkte op dat het intriest was dat een minister die claimt van personeel prioriteit te zullen maken, er maar niet in slaagt lonen en premies tijdig uit te betalen.”

Morrend personeel

De betalingsproblematiek speelt zich af tegen een achtergrond van aanslepende loononderhandelingen. Ook hier vele beloften en aankondigingen, maar bitter weinig realisaties volgens Francken en dat weegt op het moraal van de troepen. “De minister mag zich dan wel op de borst kloppen met de verhoogde instroming en de grote interesse van jongeren voor een carrière bij Defensie, maar het personeel mort. Zowel minister Dedonder als haar voorganger Goffin maakten beloften, gaande van kleine gestes zoals maaltijdcheques tot de gelijktrekking van hun lonen met dat van de politie. Menig soldaat vraagt zich luidop af waar deze nu blijven.”

Niet-becijferde en ongedekte beloften

De minister komt bij opvolgende vragen nog steeds niet verder dan een “zo snel mogelijk”. Volgens Francken is dit te wijten aan de niet-becijferde en vooral ongedekte beloften van de minister. Het is leuk van te communiceren over leuke extra’s voor het personeel, in de hoop dat de rekening ook daadwerkelijk opgepikt zal worden door de federale regering. Probleem is dat die de hint voorlopig niet lijken te snappen. Het POP-plan is een half jaar na de aankondiging nog niet eens binnen de federale regering besproken. Andere uitvoerende besluiten van de vorige regering raken nu pas op de bureau van haar collega’s. Dat deadlines niet gehaald zullen worden is nu al zeker.

Politieke en financiële ruimte voor Defensie krimpt

“Ik hoop voor minister Dedonder dat haar coalitiepartners uiteindelijk zullen instemmen met de akkoorden die ze sloot met onder andere de vakbonden. Want de politieke en financiële ruimte voor de grote kapitaalinjecties die PS zoekt voor Defensie is snel aan het krimpen nu de realiteit van de coronafactuur inzet en de vriendschap ver zoek is. Het zal hoe langer, hoe moeilijker worden voor de minister om haar beloftes aan haar personeel waar te maken. Ik kan haar enkel maar vragen om de aankondigingspolitiek te overstijgen en vooral de uitvoering van wat beloofd is een versnelling hoger te schakelen”, aldus Francken.