In dezelfde tweet zegt Gatz dat de Vlaming zich beter aanpast en went aan de realiteit dat hij voornamelijk in het Frans zal bediend worden in onze hoofdstad. “Hij vindt het blijkbaar normaal dat Vlamingen in onze hoofdstad niet bediend worden in hun eigen taal. Wanneer zelfs Vlaamse politici aangeven dat ze het Nederlands niet belangrijk vinden in Brussel stel ik vast dat we in een absoluut dieptepunt zijn terecht gekomen”, reageert Sigrid Goethals kwaad.

Wil Brussel nog de hoofdstad van Vlaanderen zijn?

Vlaanderen investeerde in 2019 iets meer dan 1 miljard euro, of 5,19 procent van zijn middelen, in Brussel, zegt Kamerlid Goethals. D”eze cijfers tonen alvast aan de Vlaamse gemeenschap haar verantwoordelijkheid opneemt in de hoofdstad. De uitspraken van minister Gatz doen echter de vraag rijzen of Brussel wel de hoofdstad van Vlaanderen wil blijven. Al jarenlang glijden de Brusselse instellingen verder weg van de beoogde tweetaligheid zoals we die terugvinden in de taalwetgeving. Deze publieke toegeving van minister Gatz zet het Brusselse je m’en foutisme kracht bij.“

Kwestie van respect

“Als je in nood bent, wil je in je eigen taal gehoord en geholpen worden. Dat is een kwestie van respect,” besluit Goethals.