Recordjaar voor vastgestelde overtredingen

Het aantal processen-verbaal dat Securail in 2019 uitschreef, is een verdubbeling tegenover het jaar voordien: 4.526. De stijging is mede te verklaren door de verhoging van het aantal patrouilles die Securail aan boord van de treinen uitvoerde. Vorig jaar waren dat er 60.544, een stijging van 43 procent ten opzichte van 2018. 

De stijging vertoont zich ook in het aantal door Securail vastgestelde overtredingen. Securail mag die niet beboeten, maar wel doorgeven aan de politie. Daar is eveneens bijna een verdubbeling zichtbaar. Tomas Roggeman spreekt van een recordaantal. “Dat toont aan dat hun opdracht onmisbaar is in de bestrijding van overlast en kleine criminaliteit in onze stations en aan boord van de treinen.”

20 misdrijven per dag in Brussel

Naast Securail komt ook de spoorwegpolitie tussen op het spoor, vooral in situaties waar er sprake is van fysieke agressie. Uit de cijfers voor het eerste semester van 2019 blijkt dat, net zoals de jaren voordien, de spoorwegpolitie de meeste criminele feiten registreerde in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de provincie Luik. In beide gevallen ging het vooral over diefstal/afpersing en inbreuken tegen de vreemdelingenwetgeving. 

In Brussel werden er 3.539 feiten geregistreerd: goed voor gemiddeld meer dan 20 per dag. In de provincie Luik ging het om 750 gevallen. Ter vergelijking, in de provincies Limburg en Vlaams-Brabant registreerde de spoorwegpolitie respectievelijk amper 13 en 39 criminele feiten voor diezelfde periode. 

Fietsinbreuk versus roken op de trein

In 31 procent van de incidenten werd ervoor gekozen om agenten van Securail te sturen, wat een stijging betekent ten opzichte van de vorige jaren. “Investeringen in de veiligheid werpen duidelijk hun vruchten af. Het aantal controles is bijna verdubbeld waardoor er meer overtreders werden bestraft”, zegt Roggeman. Daartegenover daalt de interventiegraad van de spoorwegpolitie jaar na jaar. 

Inzake kleinere inbreuken is er ook een duidelijk verschil tussen de gewesten merkbaar. In Vlaanderen gebeuren er opvallend meer inbreuken met fietsen. Wallonië spant dan weer de kroon als het aankomt op het aantal inbreuken tegen het rookverbod op de trein en in stationsgebouwen. Tot slot kampt het Brussels gewest vooral met inbreuken door het aanbrengen van graffiti, het maken van bevuilingen en het hinderen van andere reizigers. “Een sterke symbiose tussen Securail en de spoorwegpolitie blijft dan ook van cruciaal belang om de veiligheid van alle treinreizigers te garanderen”, concludeert Tomas Roggeman.