Volksvertegenwoordigers nemen jongeren op sleeptouw

De N-VA-fractie in het Vlaams Parlement ontving 25 middelbare scholieren. Na een gezamenlijk ontbijt en een rondleiding door het hart van de Vlaamse democratie namen de volksvertegenwoordigers de jongeren een dagje mee op sleeptouw. Die mochten zelf de handen uit de mouwen steken in commissies en vergaderingen. Ook enkele Europese en Brusselse parlementsleden deden mee aan het initiatief.

Een dagje meedraaien op een kabinet

Het kabinet van Geert Bourgeois werd op 19 oktober versterkt met drie jongeren. Eén scholier ondersteunde de communicatie van de Vlaamse minister-president, terwijl twee leerlingen van de Kortrijkse Hotelschool aan de slag gingen in de keuken. Ook andere N-VA-ministers en -staatssecretarissen maakten er een leerrijke dag van voor de deelnemende jongeren:

Dagloon voor goede doel

In heel Vlaanderen en Brussel gingen in totaal 15.000 scholieren tussen de 15 en 20 jaar een dagje niet naar school op YOUCA Action Day. Zij gingen aan de slag bij een bedrijf, organisatie, overheid of particulier. Het loon dat ze op 19 oktober verdienden, staan ze af aan een jongerenproject in El Salvador. YOUCA steunt daarnaast ook een aantal nationale jongerenprojecten.

Onderwerpen