Opvang en onderwijs soms moeilijk te combineren

Scholen voorzien al sinds het begin van de coronacrisis opvang voor kinderen die geen veilig alternatief hebben. Wanneer de scholen op 15 mei gedeeltelijk heropstarten, dreigt vooral in de lagere scholen de combinatie opvang-onderwijs soms moeilijk te organiseren.

In eerste instantie zullen scholen een beroep doen op al het personeel en infrastructuur waarover het onderwijsveld in hun gemeente beschikt. In tweede instantie, wanneer een school inschat dat ze desondanks geen veilige opvang meer kan garanderen, kan ze zich wenden tot het lokaal bestuur. De Vlaamse Regering voorziet de nodige financiering zodat er opvang is voor alle kinderen die voorlopig niet naar de klas kunnen.

Veilig en doenbaar

Wanneer finaal in samenspraak met alle actoren geen oplossing gevonden wordt, zal de school haar heropstart herbekijken. Want de heropstart moet niet alleen veilig, maar ook doenbaar zijn, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “In deze coronatijden krijgen de scholen veel taken toebedeeld, maar hun eerste taak blijft kwaliteitsvol lesgeven. De heropening van de scholen stelt ons voor veel uitdagingen, maar in overleg met het onderwijsveld en de collega’s in de Vlaamse Regering zoeken we voor elk concreet probleem een concrete oplossing. We doen het maximaal mogelijke, maximaal veilig.”