De leerkrachten van het kleuter-, lager en secundair onderwijs doen al maanden veel moeite om de coronamaatregelen goed uit te leggen aan al hun leerlingen. Tot nu toe hadden ze hiervoor echter geen aangepaste leermiddelen ter beschikking. Het Departement Onderwijs & Vorming sloeg daarom de handen in elkaar met onder meer platform ED TV, kinderarts en infectioloog dr. Koen Vanden Driessche van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, de Vlaamse Scholierenkoepel, het Agentschap Zorg en Gezondheid en het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Spelenderwijs coronamaatregelen leren

Alle kleuterscholen, lagere scholen en secundaire scholen krijgen nu toegang tot een educatief pakket dat spelenderwijs het belang van de coronamaatregelen onderstreept. Het pakket bevat een digitaal spel in zes verschillende varianten (voor kleuteronderwijs, voor de drie eerste jaren van het lager onderwijs, voor de drie laatste jaren van het lager onderwijs, voor de eerste, tweede en derde graad van het secundair onderwijs). Aan de hand van verschillende opdrachten krijgen de leerlingen op maat van hun leeftijd meer uitleg over de coronamaatregelen. Zo verwerven kinderen en jongeren spelenderwijs meer inzicht, wordt de verbondenheid binnen de klas versterkt en stijgt de motivatie om de maatregelen goed na te leven. Het spel duurt telkens een lesuur van 50 minuten, maar leerkrachten krijgen ook extra inspiratie waarmee ze eventueel verder aan de slag kunnen.

Veiligheidsmaatregelen beter doen naleven

Het educatief pakket bevat verder onder meer nuttige achtergrondinformatie voor leerkrachten, richtvragen om het coronabeleid te evalueren en een opstapje naar het platform van ED TV, waar reacties van kinderen en jongeren uit heel Vlaanderen verzameld worden. “We nemen veel veiligheidsmaatregelen in de scholen, en daar zijn ook goede redenen voor”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Als we die veiligheidsmaatregelen goed uitleggen en als we leerlingen een forum geven om vragen te stellen, dan kunnen we ervoor zorgen dat de veiligheidsmaatregelen nog beter nageleefd worden, ook buiten de schoolmuren en schooluren.”

Samen timmeren aan draagvlak

De snelle samenstelling van het educatief pakket rond corona op school is een waar huzarenstukje. Eerder werden er al enkele soortgelijke educatieve pakketten gemaakt over thema’s als pesten, gezonde voeding en straling, maar eigenlijk is het relatief uitzonderlijk dat de Vlaamse Overheid het initiatief neemt om een educatief pakket te maken voor de scholen. Bovendien duurt het doorgaans maanden om zo’n pakket vorm te geven: dit keer lukte het op een paar weken. “Ik bedank alle partners die dit in recordtempo hebben mogelijk gemaakt”, zegt Weyts. “We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: concrete hulp bieden aan leerkrachten en samen timmeren aan een nog sterker draagvlak voor de coronamaatregelen.”

Het educatief pakket past in de campagne #gemaskerdescholieren van het Departement Onderwijs & Vorming. Die campagne mikt zowel op jongeren als leerkrachten. In het kader van deze campagne werden ook al influencers ingezet en zal er vanaf eind november een spot verspreid worden via verschillende zenders en online media.