Een staatssecretaris staat nooit alleen, maar wordt altijd toegevoegd aan een minister. Eva De Bleeker was toegevoegd aan Vincent Van Quickenborne, vicepremier voor Open Vld. “Maar die heeft de begroting nooit serieus genomen”, merkt Loones op. “Resultaat was dat De Bleeker politiek gewicht miste om door te kunnen wegen. Ze communiceerde veel in de media, maar aan de regeringstafel had ze niets te zeggen.”

Hopeloos verloren

Het ziet ernaar uit dat ook de nieuwe staatssecretaris Bertrand zou worden toegevoegd aan minister Van Quickenborne. “Hiermee blijft de partij dezelfde fout herhalen”, ergert Loones zich. “Waarom maakt De Croo niet duidelijk dat hij als premier zijn volle politieke gewicht achter de begroting zet? Wellicht omdat hij weet dat zijn cijfers toch hopeloos verloren zijn. Hij legt zich neer bij de dominantie van de PS en Ecolo.”

Belazerd met foute cijfers

“Wat is er nu eigenlijk veranderd na deze heisa? Niets. We hebben nog steeds de allerslechtste begroting, alleen weten we nu dat we door deze regering belazerd worden met foute cijfers. De verantwoordelijkheid van De Croo is immens. De federale regering wil een structureel begrotingstekort dat stijgt van 17 naar 20 miljard verkopen als een verbetering, maar alle broodnodige hervormingen van de arbeidsmarkt en de pensioenen blijven uit. Dit is niet meer serieus.