Sinds de val van de regering eind 2018 werkt de federale regering in lopende zaken met de zogenaamde voorlopige twaalfden. Men kijkt naar de laatst goedgekeurde begroting en deelt die in twaalf maanden. Dat bedrag mag de regering niet overschrijden.

Regering moet verantwoordelijkheid opnemen

De N-VA onthoudt zich sinds enkele maanden in de commissie Financiën en Begroting over de stemming van de voorlopige twaalfden: “Wat je dan zou verwachten is een regering die haar verantwoordelijkheid neemt en ervoor zorgt dat de put niet nog dieper wordt. Daar zit een belangrijk punt van onze kritiek: we zien dat de regering met voorstellen komt die het begrotingstekort nog verder doen oplopen.”

Constructieve voorstellen

“Sinds de val van de regering ging men op zoek naar andere, linkse meerderheden. In 2018 werden het zomerakkoord en de jobdeal gesloten, maar de restregering weigert die uit te voeren met alle gevolgen van dien.” Om de begroting weer in evenwicht te krijgen, doet de N-VA constructieve voorstellen, zoals het activeringspakket dat 5 miljard euro kan opbrengen in 2024.

Beluister Sander Loones in De Ochtend