De nieuwe regels gelden voor alle goederen en diensten – buiten voor audiovisueel materiaal - die online worden verkocht. Van Bossuyt: “Een Vlaming die een weekendje Euro Disney wil boeken via een Franse website om van goedkopere prijzen te kunnen genieten, zal dit binnenkort eindelijk probleemloos kunnen doen. Consumenten mogen in hun zoektocht naar de beste aanbiedingen niet gehinderd worden door obstakels, zoals het automatisch omgeleid worden naar websites uit hun eigen land. Dergelijke praktijken horen niet thuis in een eengemaakte interne markt.”

Voorzorgsmaatregelen voor bedrijven

Bovendien bevat het akkoord voorzorgsmaatregelen die ervoor moeten zorgen dat bedrijven niet de consumentenregels van alle lidstaten moeten kennen. Dat zou anders de doodsteek kunnen betekenen voor heel wat van onze kmo's. Van Bossuyt: “Een Belgische online webwinkel kan perfect beslissen om zich actief te richten op specifieke markten zoals de Franse of de Duitse markt. Wil echter een Nederlandse klant iets via die Belgische winkel kopen en van de dienst na verkoop genieten, dan kan dat ook. Maar de Belgische winkel zal simpelweg de Belgische consumentenwetgeving kunnen toepassen. Dat stimuleert onze kmo’s om in andere lidstaten online te verkopen en vergroot hun potentieel bereik.”

De nieuwe regels zullen eind 2018 in werking treden. “Net op tijd voor de kerstinkopen van volgend jaar”, lacht Van Bossuyt.