Rita Bellens: “Nieuw Mensenrechteninstituut is prijzig verkiezingscadeautje zonder nut”

Door Rita Bellens op 12 april 2019, over deze onderwerpen: Gelijke kansen
Rita Bellens

“Met de oprichting van het Federaal Mensenrechteninstituut zegt de ontslagnemende regering dat het voor haar gemakkelijker is om nog maar iets bij te creëren dan om de bestaande janboel te hervormen.” Kamerlid Rita Bellens is niet te spreken over de beslissing van de restregering-Michel om in het federaal parlement op de valreep voor de verkiezingen nog een nieuwe instelling op te richten die de mensenrechten moet bevorderen. Kostprijs? Zo’n 594.554 euro, alleen al voor het jaar 2020.

Janboel hervormen

Volgens Kamerlid Bellens wordt het Federaal Mensenrechteninstituut niet meer of minder dan de creatie van een tweede, nog uitgebreider Unia. “Het is vandaag al niet meer duidelijk voor de burger bij wie hij zich moet melden met zijn grieven. Met dit voorstel zegt ontslagnemende regering eigenlijk dat het voor hen gemakkelijker is om nog maar iets bij te creëren dan de bestaande janboel te hervormen”, zegt Rita Bellens.

Postjes om te benoemen

In het regeerakkoord van de Zweedse coalitie stond de oprichting van een nationaal mensenrechtenmechanisme opgenomen. “Maar onze partij gaat niet akkoord met de oprichting van nog maar eens een bijkomende instelling, met nieuwe directiezitjes, eigen administratie, en budget. Het Belgische landschap is al verzadigd met zulke instanties. Onze voormalige coalitiegenoten blijken meer interesse te hebben in de creatie van bijkomende postjes, die ze uiteraard vanuit het parlement zelf mogen gaan benoemen”, meent Kamerlid Bellens.

Dovemansoren

Volgens het Kamerlid vergist minister Koen Geens, die het voorstel via zijn partijgenoten indiende, zich in zijn aanpak. “Dit was de gelegenheid geweest om de bestaande instellingen samen te smelten. Met staatssecretaris Zuhal Demir hadden we hier nog een paar krachtige voorstellen rond gelanceerd, helaas vielen ze in dovemansoren. Niet enkel is het voorstel van CD&V budgettair en organisatorisch oninteressant, maar in hun haast creëren ze ook nog eens juridische problemen door geen overkoepelend systeem te voorzien”, zegt Kamerlid Bellens.

Verkiezingscadeautje

Voor Rita Bellens is het duidelijk dat deze wet onnuttig haastwerk en vooral een prijzig verkiezingscadeautje is. Met de oprichting van dit Federaal Instituut doen ze de eerbiediging van de mensenrechten in ons land waarschijnlijk meer kwaad dan goed.