De Vlaamse Regering voert een renovatieverplichting in voor niet-residentiële gebouwen. Vanaf 1 januari 2022 zal elk niet-residentieel gebouw -denk aan bedrijfsruimten,  kantoorgebouwen, scholen, ziekenhuizen of sportcomplexen- dat overgedragen wordt naar een andere eigenaar, binnen de vijf jaar aan een aantal specifieke eisen moeten voldoen. Het gaat om minimale eisen voor wat betreft beglazing, dakisolatie, verwarmings -en koelinstallaties. “28 procent van onze Vlaamse CO2-uitstoot is afkomstig van de gebouwen, waar nog te vaak de energie en ook het geld naar buiten vliegt via onder meer slecht geïsoleerde daken en ramen. Niet alleen in particuliere woningen is dat het geval, ook bij niet-residentiële. Met de invoering van een renovatieverplichting voor nieuwe eigenaars van niet-residentiële gebouwen verhogen we de renovatiegraad én investeren eigenaars in een lagere energiefactuur voor zichzelf”, zegt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir. “Bovenal is het aangenaam verblijven in een gerenoveerd gebouw, met een hoger comfort en betere werkomstandigheden, dus een hoger welbevinden, een hogere productiviteit en een hogere klantentevredenheid. Een gebouw met een goed EPC heeft ook een hogere waarde op de vastgoedmarkt.”