In de grond van de zaak vindt De Roover het stuitend dat de paars-groene meerderheid denkt dat het parlement geen rol heeft te spelen in het beteugelen van de coronacrisis. Dit betekent dat het parlement de komende maanden opnieuw tot toeschouwer wordt gereduceerd terwijl potentieel verreikende maatregelen worden getroffen, die een enorme impact kunnen hebben op het leven van de burger. “Het is niet ons doel om te blokkeren of een juridisch vacuüm te creëren dat het coronabeleid op losse schroeven zou zetten, maar om de controlemacht van het parlement in ere te herstellen”, aldus Peter De Roover.

Paars-groene meerderheid heeft schrik van democratisch debat

De meerderheidspartijen weigerden echter in te gaan op de uitnodiging van de N-VA om de coronamaatregelen via een wetsvoorstel in te dienen. “Op die manier zouden we nog deze week een transparante en publieke parlementaire behandeling van de voorgestelde maatregelen hebben gehad en zouden ze gelegitimeerd zijn geweest door de volksvertegenwoordiging, maar blijkbaar delen de Kamerleden van de meerderheid de schrik van de regering voor een open democratisch debat ”, besluit De Roover.