Verloren recyclage

Deze sleeves bedekken vaak de volledige fles, waardoor de optische sorteermachines het materiaal van de fles niet herkennen. Dat bemoeilijkt de recyclage. Bovendien kan de kwaliteit van het gerecycleerde materiaal aangetast worden. Rond een PET-fles kan een sleeve een donderbruine kleur nalaten. In sommige gevallen maakt dat het gerecycleerde product zelfs onbruikbaar. Zo gaat veel recycleerbaar materiaal verloren.

Alle verpakkingen recycleren tegen 2021

Ten laatste tegen 2021 zal overal in Vlaanderen de PMD-zak worden uitgebreid met onder meer alle soorten folie, de zogenaamde PMD+. De sorteerinstallaties die deze nieuwe zakken gaan verwerken, zullen ook sleeves kunnen detecteren en sorteren, zodat alle PET-flesjes en flacons volledig gerecycleerd worden. “Zo komen we weer een stap dichter bij onze doelstelling om tegen 2025 alle verpakkingen te recycleren”, stelt Vlaams Parlementslid Wouters vast, die nog benadrukt dat het niet de bedoeling is om tot het zover is niks te ondernemen. “In afwachting van een structurele oplossing in 2021 hopen we producenten er zoveel mogelijk van te weerhouden om sleeves te gebruiken rond hun producten.”