Recordaantal inschrijvingen in het hoger onderwijs

Door Ben Weyts op 11 februari 2020, over deze onderwerpen: Hoger onderwijs
studenten

Dit academiejaar klokt het Vlaams hoger onderwijs af op 259.017 inschrijvingen voor de basisopleidingen en schakelprogramma’s. Een stijging van acht procent vergeleken met vorig jaar en een record. Ook steeg het aantal studenten dat zich voor de eerste keer inschreef. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts ziet in die stijging de doorgedreven democratisering van ons hoger onderwijs. “We brachten de graduaatsopleidingen naar het niveau van het hoger onderwijs. Er zetten nu meer jongeren dan ooit de stap naar het hoger onderwijs.”

Graduaatsopleidingen naar hogescholen

Het hoger onderwijslandschap ziet er sinds dit academiejaar anders uit. Zo zijn nu bijna alle graduaatsopleidingen van het hoger beroepsonderwijs (HBO5) overgedragen aan de hogescholen. Vroeger kon je deze opleidingen volgen in een Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO), maar sinds dit academiejaar zijn ze een volwaardig onderdeel van het hoger onderwijs. Dat betekent ook dat studenten in deze opleidingen in aanmerking komen voor een studietoelage en toegang krijgen tot de studentenvoorzieningen van de hogescholen.

Derde toegangspoort tot hoger onderwijs

Vooral door die herstructurering werden er dit academiejaar meer inschrijvingen geteld in het hoger onderwijs: 259.017 in totaal, 7,77 procent meer dan in het academiejaar 2018-2019. Ook het aantal studenten dat zich voor de eerste keer inschreef in het hoger onderwijs, is gestegen met 5.834 of 11 procent. “Recordcijfers: meer jongeren zetten de stap naar het hoger onderwijs. Vroeger waren er maar twee toegangspoorten tot het hoger onderwijs: de professionele bachelors en de academische bachelors. Met de graduaatsopleidingen is er sinds dit jaar een derde toegangspoort bijgekomen. Zo verruimen en versterken we het aanbod voor onze jongeren en geven we een vervolg aan de democratisering van het hoger onderwijs in Vlaanderen.”