Graduaatsopleidingen naar hogescholen

Het hoger onderwijslandschap ziet er sinds dit academiejaar anders uit. Zo zijn nu bijna alle graduaatsopleidingen van het hoger beroepsonderwijs (HBO5) overgedragen aan de hogescholen. Vroeger kon je deze opleidingen volgen in een Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO), maar sinds dit academiejaar zijn ze een volwaardig onderdeel van het hoger onderwijs. Dat betekent ook dat studenten in deze opleidingen in aanmerking komen voor een studietoelage en toegang krijgen tot de studentenvoorzieningen van de hogescholen.

Derde toegangspoort tot hoger onderwijs

Vooral door die herstructurering werden er dit academiejaar meer inschrijvingen geteld in het hoger onderwijs: 259.017 in totaal, 7,77 procent meer dan in het academiejaar 2018-2019. Ook het aantal studenten dat zich voor de eerste keer inschreef in het hoger onderwijs, is gestegen met 5.834 of 11 procent. “Recordcijfers: meer jongeren zetten de stap naar het hoger onderwijs. Vroeger waren er maar twee toegangspoorten tot het hoger onderwijs: de professionele bachelors en de academische bachelors. Met de graduaatsopleidingen is er sinds dit jaar een derde toegangspoort bijgekomen. Zo verruimen en versterken we het aanbod voor onze jongeren en geven we een vervolg aan de democratisering van het hoger onderwijs in Vlaanderen.”