“Nog geen jaar geleden werd een nieuwe beheersovereenkomst gesloten”, merkt Vandaele op. “En daarin staat het plafond van 72,8 miljoen reclame-inkomsten per jaar ingeschreven, waarvan er drie miljoen uit online reclame mag komen. Over een goed jaar wordt dat geëvalueerd.” In afwachting van die evaluatie wordt er niet aan dat plafond gesleuteld, bevestigde de bevoegde minister Sven Gatz (Open Vld).

Dure en overbodige initiatieven

Vandaele begrijpt niet dat de VRT voortdurend klaagt over te weinig middelen, maar tegelijk initiatieven neemt waar niemand op zit te wachten en die veel geld kosten. Hij noemde de nieuwe huisstijl en het nieuwe kanaal Ketnet Junior. Wat dat laatste betreft: ooit startte de VRT met Ketnet+, maar dat werd afgevoerd omdat men het beter vond online te werken. “Nu begint men opnieuw”, stelt Vandaele vast. “Terwijl dat andere ‘derde net’, OP12, toch ook geen succes werd en intussen is stopgezet. Ik vind het gekreun over een tekort aan middelen op de duur een beetje ongeloofwaardig en hoop dat onze openbare omroep zich op dat gebied zal herpakken.”