Het voorstel dat Donald Tusk op tafel legt, is een belangrijke stap in de goede richting. Migranten worden buiten de Europese Unie in centra opgevangen. En wat zijn de 'regional disembarkations platforms' anders dan pushbacks die zo niet genoemd mogen worden? Dit is een totale ommekeer.

Maar het sluitstuk mankeert nog. Zolang mensen het idee hebben dat het loont om illegaal naar Europa te trekken, zullen mensensmokkelaars geld verdienen aan hun leed. We moeten dat business model bij de wortel aanpakken. Dat doen we door duidelijk te stellen dat wie Europa illegaal binnenkomt, elke kans op verblijfsrecht in Europa verliest. Zo nemen we de incentive om illegaal Europa te betreden weg, kunnen we de asielloketten in de Europese Unie sluiten en leiden we alle potentiële asielzoekers naar de legale kanalen die met dit voorstel ontstaan. En dat doen we binnen een Europees hervestigingbeleid van echte vluchtelingen die niet illegaal probeerden migreren naar Europa, maar vastzitten in de vluchtelingenkampen in de regio van de grote conflicten (Libanon, Jordanië, Turkije, …) met een strikte maximumlimiet.

De Belgische regering moet Tusk steunen in zijn ontwerpconclusie en pleiten om de illegale mensenhandel naar Europa droog te leggen. Meer nog, we moeten Tusk niet alleen steunen maar verdergaan en het illegaal betreden van Europa volstrekt zinloos maken. Alleen zo kunnen we een einde maken aan de migratiecrisis die sinds het ‘Wir schaffen das’ in 2015 niet meer onder controle is en het draagvlak voor migratie doet eroderen.”

Beluister ook het interview met Bart De Wever in ‘De Ochtend’ op Radio 1.