De vrouwen die worden gerepatrieerd zijn niet onbeschreven, geeft Sminate aan. “De vrouwen in kwestie zijn geen doetjes. Het gaat onder andere over een vrouw die mee de aanslag op de Joodse supermarkt in Parijs heeft gepland.” Sminate verzet zich net als haar partijgenoot Koen Metsu tegen de repatriëring van de moeders. “De federale regering heeft beslist toch door te gaan met de repatriëring. Eenmaal die kinderen hier zijn, en hun ouders zitten in de gevangenis, is Vlaanderen verantwoordelijk voor de opvang en begeleiding van de kinderen”, aldus Sminate.

Netwerkpleegzorg

Sminate pleit ervoor om de kinderen niet zomaar op te vangen bij de grootouders, maar op zoek te gaan naar alternatieven. “In het verleden werden kinderen uit Syrië vaak in netwerkpleegzorg geplaatst bij de grootouders. De kinderen in die familiale context plaatsen waar hun ouders zijn kunnen radicaliseren, lijkt mij niet steeds de beste optie. We moeten zoeken naar alternatieven, waar ze correcte begeleiding kunnen krijgen”, klinkt het.

Geval per geval bekijken

Daarom vraagt Sminate aan Vlaams minister Hilde Crevits om dit geval per geval grondig te bekijken en voorzichtig om te springen met opvang bij de grootouders.