Absolute prioriteit

Kamerlid Luykx wil met alle parlementaire commissies absolute prioriteit geven aan de brexit. “Het doel van zo’n vijfdaagse brexit-marathon is om per commissie met de bevoegde ministers voor alle departementen nauwgezet te overlopen welke problemen zich zullen stellen en welke maatregelen klaar moeten liggen. We staan er vaak niet bij stil staan, maar Europa regelde zovele aspecten in de relatie tussen onze twee landen. Deze over het hoofd zien zal de burger en ondernemingen onnodig confronteren met de harde gevolgen van een ongecontroleerde brexit”, zegt Kamerlid Luykx.

Parlement nodig

Volgens de N-VA is de brexit een dringende aangelegenheid van de hoogste prioriteit en kan en moet de ontslagnemende regering maatregelen nemen. “Brexit moet de hoogste prioriteit krijgen, niet enkel in de regering, maar ook in het parlement. Vlaanderen is al klaar met zijn oefening, de ontslagnemende regering brengt nu ook volop in kaart wat er nog allemaal aangepast moet worden indien de Britten ons zonder sluitende regeling verlaten. De N-VA wil hier in volle transparantie aan meewerken. De minderheidsregering heeft het parlement nodig om dit huzarenstuk tot een goed eind te brengen”, aldus Peter Luykx.

Federale reactiesnelheid

Tot slot benadrukt Peter Luykx dat dit proces in volle openlijkheid met de deelstaten dient te gebeuren: “De aanpak van de brexit-chaos is geen exclusieve federale aangelegenheid. Het is de taak van deze ontslagnemende regering om de deelstaten te allen tijde te informeren en te betrekken in het proces. Voor vele maatregelen die zij willen implementeren is het succes afhankelijk van de federale reactiesnelheid. Transparantie naar alles en iedereen is nu meer dan ooit het codewoord”, besluit Peter Luykx.