Timing van 17 september in het gedrang

Wilmès verklaarde op 17 maart in de Kamer dat ze ten laatste op 17 september het vertrouwen voor haar regering weer zou vragen. Aan de volmachten is intussen een einde gekomen. Het kabinet zou gewoon weer in lopende zaken gaan als ze het vertrouwen niet krijgt. Maar sinds preformateur Egbert Lachaert besmet is met corona, komt die timing in het gedrang. Fractievoorzitter De Roover noemt dat surrealistisch. “Er is geen enkel argument opdat Wilmès haar in het parlement uitgesproken belofte niet zou nakomen.”

Wilmès moet zich aan afspraak houden

Volgens Peter De Roover moet premier Wilmès zich aan de afspraak houden en opnieuw het vertrouwen vragen. De coronabesmetting van preformateur Lachaert speelt daarbij geen rol. "Dat gaat over de vorming van een nieuwe regering. Op 17 maart heeft mevrouw Wilmès geen koppeling gelegd met een nieuwe regeringsvorming." Volgens de N-VA-fractievoorzitter kreeg de premier zes maanden terug het vertrouwen in een duidelijke context en was dat ook de voorwaarde voor een aantal partijen om de groene knop in te drukken.

Steeds surrealistischer, steeds Belgischer

“Nu blijkt dus dat de premier haar voeten veegt aan de belofte die ze zelf in parlement deed op 17 maart. Qua minachting voor het parlement kan dat tellen,” aldus De Roover. De kwestie stond voorlopig niet op de ontwerpagenda van de Kamer, maar de N-VA-fractie heeft hierover vandaag een actuele vraag aan de premier ingediend. Op steun van de N-VA voor het vertrouwen moet premier Wilmès, net als in maart trouwens, niet rekenen. “Ze kan de farce volledig maken en voor Wilmès III het vertrouwen vragen voor twee weken. Het wordt steeds surrealistischer. Steeds Belgischer dus”, besluit De Roover.