Goed samengewerkt

Maar eerst blikte Kamerfractievoorzitter De Roover terug op de neergang van de Zweedse coalitie. “De stopzetting van het project-Michel is geen prettige zaak. We hebben goed samengewerkt en konden enkele belangrijke sociaal-economische hervormingen doordrukken”, zei hij in De Ochtend.

Lekkers voor links

Gevraagd naar de zogenaamde nieuwe eisen die de N-VA op tafel legde in ruil voor gedoogsteun aan de Marrakeshcoalitie, met name voor de begroting, verwees Peter De Roover naar de toespraak van Charles Michel gisteren in de Kamer. “Als ik zie wat de premier gisteren allemaal aan lekkers voorstelde aan de linkse partijen, dan denk ik dat onze achterdocht over de concrete uitvoering van de begroting niet vergezocht was.”

Naar de kiezer gaan

Toch blijft de N-VA zich constructief opstellen, ook tegenover de regering in lopende zaken. “Hopelijk kan de oude as Michel I de komende weken nog iets realiseren”, zei Peter De Roover daarover. Niettemin is hij van mening dat een vervroegde stembusgang te verkiezen is boven maandenlange chaos. “Verkiezingen mogen niet gezien worden als gevaar, of als vijand. Die zijn uiteraard een optie. We moeten de keuze maken die de minste chaos met zich meebrengt. Wanneer dit het begin is van nog eens vier maanden deze chaotische toestanden, dan denk ik dat naar de kiezer gaan, een betere keuze is", besloot Peter De Roover in De Ochtend.